Contentcreatie

Heeft jouw content effect?

Vaak gehoord op marketing- en communicatieafdelingen: ‘We willen iets met storytelling doen!’ Of: ‘Laten we een leuke bedrijfsvideo opnemen’. Of collega’s onder elkaar: ‘Maak even een foto, dan zetten we een bericht op Facebook’.

Binnen veel organisaties is contentcreatie een hot topic. Een gevolg van het ruime aanbod van social media om doelgroepen te benaderen. Wie probeert het niet: met een ludieke video, een heldere infographic, een pakkende tekst of een inspirerende fotogalerij op de radar komen bij mensen die er voor jouw organisatie toe doen? En meer dan dat: je hoopt mensen daarmee te activeren.

“Het is natuurlijk goed om content te creëren, maar het is ook belangrijk wat je maakt, voor wie en met welk doel. Waar zit je doelgroep nou echt op te wachten? Content creëren zonder effect is verspilde moeite.”

Wat is contentcreatie?

Contentcreatie is het op een aansprekende manier vertalen van de juiste communicatieboodschappen, bijvoorbeeld naar tekst, fotografie, video of een combinatie daarvan. Belangrijk is dat een blog, video of webtekst geen ‘losse flodder’ is maar past bij het karakter en de doelstelling van je bedrijf. Na een tijdje zul je de positieve effecten daarvan merken.

Aandachtspunten bij contentcreatie:

Wie is de doelgroep?

Wie vormen je doelgroep, wat kenmerkt je publiek en hoe kun je daarop aansluiten? Met behulp van data en ervaringen kun je de communicatieboodschap toespitsen.

Welke behoeften?

Wat houdt je doelgroep bezig? Welke behoeften hebben ze? En hoe speel je daarop in met je product of dienst? Een zoekgedrag-analyse geeft aanknopingspunten voor de gewenste content.

Is je verhaal geloofwaardig?

Ontvangers van content zijn mondiger en kritischer dan ooit tevoren. Maak daarom mooie maar ook geloofwaardige content. Geef concreet aan welke oplossingen jouw bedrijf biedt, op welke manier.

In welk format?

Minstens zo belangrijk als de inhoud is de presentatievorm. Kies je voor een blog, video, mailing, webtekst of vlog? Zorg je voor voldoende afwisseling in de manier van presenteren?

Is je boodschap consistent?

Een consistent verhaal en regelmatig van je laten horen – dat is erg belangrijk. Het werken met een contentkalender helpt daarbij. Daarin staat duidelijk omschreven welke content je produceert voor welke doelgroep, welke kanalen je gebruikt en wanneer je dat doet.

Benieuwd naar de mogelijkheden om content uit te besteden?

Contention heeft professionals in huis. Zij maken hoogwaardige videoproducties, schieten bijzondere fotoreportages, creëren verhelderende infographics en schrijven scherpe blogs en journalistieke teksten. Laat je gegevens achter om vrijblijvend kennis met ons te maken.

Scroll naar top